איקומרס וניהול סיכונים בימי קורונה

השבוע ניהלתי עשרות שיחות טלפון עם לקוחות בעלי חנויות אינטרנטיות, מכל תחומי המסחר. השאלות והנושאים זהים אצל כולם: האם להגדיל מלאים או להקטין? להתחיל מבצעים או לעצור אותם? האם לפרסם יותר או פחות? והכי חשוב: האם אני יודע איפה אפשר להשיג אלכוג׳ל (ברור שאני יודע, הרי ללקוחות שלנו יש חנויות שופיפיי בכל התחומים. התשובה + עיסוק לימי הבידוד עם הילדים בבית מובטחת למי שיקרא עד הסוף)

 

אם נרצין לרגע, הימים האלו – וכפי הנראה, לא מעט מהעתידים לבוא – יאלצו את כולנו לקבל החלטות בסביבה של אי ודאות. אם גם אתם מפעילים חנות אינטרנטית, השאלות וההמלצות הבאות הן עבורכם:

 

1.    ניהול ספקים ומלאי: לפני כל דבר אחר – בידקו את רמות המלאי של המוצרים שאתם מוכרים. אם מדובר במוצרים שאתם מייצרים בעצמכם, בידקו את מצב ספקי חומרי הגלם. אם יש להם מספיק חומרי גלם, או לחילופין לכם יש מספיק מוצרים במלאי, תנשמו (קצת) לרווחה – מצבכם כבר עדיף על זה של אחרים. אם החנות שלכם מבוססת על דרופשיפינג או על יבוא של מוצרים מספקים חיצוניים – עשו כל מאמץ לוודא שיש להם יכולת להמשיך ולספק לכם מוצרים. ספקים גדולים בסין חזרו לעבור ברובם, אך ספקים קטנים ובינוניים עדיין נאבקים לחזור לפעילות ״רגילה״. הספקים שעובדים מתעדפים את הלקוחות הגדולים שלהם, התנהלות עסקית מובנת. אירופה, כמו ישראל, בדרכה לרמות שונות של סגר, ובארה״ב הוכרז מצב חירום. כך או אחרת, ודאו שיש לכם מידע אמין מספקי המוצרים שלכם. במידה ואספקת המוצרים שלכם לא ודאית – עצרו פרסומים וצמצמו עלויות.

 

2.    ניהול השילוח: אם יש לכם מוצרים למכור, האם אתם בטוחים שיש לכם גם איך לשלח אותם? זה הזמן לבדוק את זמינות שירותי הדואר והמשלחים במדינות היעד שלכם. הירידה בהיקף טיסות הנוסעים פוגעת ומייקרת את עלויות המשלוחים, אך מנגד תובלת מטענים אווירית ותובלה ימית עדיין עובדות כסדרן. יתכן והמשלוחים שלכם יתעכבו קצת, ויתכן שתגלו שלמדינות מסויימות עדיף לא לאפשר הזמנות ומשלוחים בכלל. בכל מקרה, עליכם להיות שקופים לגמרי מול הלקוחות שלכם, לעדכן אותם על זמני האספקה הצפויים, ולתת להם לקבל החלטות מושכלות.

 

3.    ניהול הפרסום: אם צלחתם את שני הסעיפים הקודמים בשלום, השאלה הבאה על סדר היום הינה האם לפרסם יותר או פחות, או שמא פשוט להמשיך להתנהל בדיוק באותו האופן כמו לפני מספר שבועות. התשובה משתנה מעסק לעסק, כמובן. לג׳ שהינו הבעלים של מותג בגדי ים לחופשה האקזוטית הבאה שלכם, המלצנו לעצור את הפרסומים לחלוטין. למ׳ שהינו הבעלים של מותג ריהוט גדול אשר רואה בימים האחרונים עצירה מוחלטת בכניסה לחנויות הפיזיות שלו, וברשותו מלאים גדולים עבור חג הפסח, המלצנו להגדיל בכ- 2000% (!) את תקציבי הפרסום. בעסק שלכם עליכם להעריך את נחיצות המוצרים שאתם מוכרים בתקופה הזו, להעריך את השפעת העדר היכולת לרכוש את אותם המוצרים בחנויות פיזיות, וכן לשקלל את מצב הרוח הצרכני בימים אלו: לקוחות מסויימים ירכשו יותר מתוך הבדידות המזהרת בבית. אחרים, יעצרו רכישות לא נחוצות עד להתבהרות המצב. התשובה הנכונה עבורכם מצוייה מן הסתם באמצע.

 

4.    ניהול האנליטיקס: חשוב תמיד, והיום יותר מתמיד: תלמדו להכיר את הנתונים של החנות שלכם, ואת הנתונים של הקמפיינים הפרסומיים. עקבו מקרוב אחרי יחס ההמרה של ההוספה לסל, פרמטר שתמיד מבטא נכונה את איכות קהל היעד שמגיע לחנות שלכם, ואת העלויות והביצועים של הקמפיינים הפרסומיים בערוצים השונים. בימים של שינויים מהירים וחוסר ודאות, חייבים לנתח על בסיס יומי את הנתונים הזמינים לכם – ועל בסיסם לקבל החלטות מושכלות.

 

5.    ניהול מושכל של ההוצאות השוטפות: לבעלי חנויות איקומרס יש יתרון אחד גדול על עסקים אחרים: אנחנו ערוכים ומוכנים בכל עת לעבודה מרחוק. תנו לנו מחשב וחיבור הגון לאינטרנט, וננהל מכל מקום את הממלכה שלנו. יחד עם זאת, אם הגעתם למסקנה שבחנות שלכם אין לכם מספיק מלאים ועליכם להאט את הקצב, זה הזמן המתאים לבחון צמצום הוצאות לא חיוניות, תהליך שימים אלו יש לעשות אותו על בסיס יומי.

 

מתלבטים מה נכון לעסק שלכם ולחנות האינטרנטית שלכם? שתפו אותנו ונשתדל לסייע.

 

נ.ב.

הבטחתי תשובה בנושא אלכוג׳ל. מוזמנים לצפות בסרטון של יאלי הוד הנהדרת ב- https://youtu.be/P3wn3TvNM1Q ותדעו גם אתם כיצד להכין בבית, ובקלות, אלכוג׳ל לימים טרופים אלו. מומלץ כפעילות עם הילדים. את הרכיבים ניתן כמובן לרכוש בחנות שהקמנו עבורה – https://bit.ly/3d16QQo.

Q-Biz | eCommerce Agency | Shopify Experts | מומחי שופיפיי
או, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם. נא למלא את כל השדות: